Dialogue avec mon jardinier

Geregisseerd door Jean Becker

Een film uit 2007, met Alexia Barlier, Daniel Auteuil, Élodie Navarre, Fanny Cottençon, Hiam Abbas, Jean-Pierre Darroussin

‘Il faut cultiver notre jardin’, volgens Voltaires Candide. Eenzelfde soort boodschap gaat uit van de film Dialogue avec mon jardinier, de film uit 2007 van regisseur Jean Becker. Beckers bekendste films zijn L’été meurtrier (1983) met Isabelle Adjani en Les enfants du marais (1999). Hij begon zijn carrière als regisseur in de jaren ’60 met een aantal films waarin Jean-Paul Belmondo de hoofdrol speelde. Jean-Pierre Darroussin, die eerder onder meer in enkele films van Bertrand Blier acteerde, kreeg in 2008 een César-nominatie voor zijn rol als tuinier in Dialogue avec mon jardinier, overigens een van de weinige beloningen voor de film.

Een succesvolle schilder uit Parijs (Daniel Auteuil), de vijftig net gepasseerd, trekt naar het huis van zijn pas overleden ouders op het platteland om tot zichzelf te komen en de drukke stad te ontvluchten. Zijn vrouw wil van hem scheiden en hij wil zich bezinnen op hoe hij daar mee om moet gaan. Ook is hij van plan het huis en de moestuin van zijn ouders weer in alle glorie herstellen. Hij doet een oproepje bij de plaatselijke Tabac voor een tuinman en bij toeval reageert een oude vriend, Leo. De twee doen wat vrienden doen wanneer ze elkaar lang niet gezien hebben: ze halen herinneringen aan het verleden op en vertellen elkaar over hun levens. Al direct wordt de toon gezet voor de hele film, er wordt vooral veel gepraat. Gespreksonderwerpen in de film zijn voor een groot deel gebaseerd op natuurlijke tegenstellingen tussen de twee. De schilder heeft doorgestudeerd aan kunstopleidingen en wilde vooral zijn vader niet opvolgen in de apotheek, de tuinman was blij dat hij van school werd gestuurd zodat hij als arbeider aan de slag kon bij de Franse spoorwegen. De schilder, door Leo Dupinceau of ook wel Boss genoemd, leeft in zijn eigen wereld en wordt erg in beslag genomen door zijn eigen problemen en filosofische bespiegelingen. De tuinman, die zichzelf Dujardin noemt, is een eenvoudige man die het niet moet hebben van diepzinnigheid. Met zijn simpele kijk op de dingen helpt hij de schilder bij diens bezinning op relaties en de weg die hij met zijn schilderijen in moet slaan. Ongewild en door hemzelf zeker onbedoeld, verwordt de tuinman zo tot filosoof en psycholoog.

Franse films staan in Nederland bekend om de vele woorden die er over het algemeen in gesproken worden en deze film is in dat opzicht beeldbevestigend. De actie in de film staat vooral ten dienste van het gesprek. Clichés worden ingezet om het rustige plattelandsleven scherp af te tekenen tegenover het drukke leven in de stad: De film opent met een mooi shot van het zonovergoten Franse platteland en de tuinman die op zijn gemakje op de brommer aan komt rijden. Als Dupinceau in de tuin aan het schilderen is, heeft hij natuurlijk een strohoedje op, koffie wordt uit grote kommen gedronken, de wijn vloeit rijkelijk en de groente komt uit eigen tuin.

Dialogue avec mon jardinier is een weinig verrassende film. Wat de film naar een hoger plan trekt is de chemie tussen hoofdrolspelers Daniel Auteuil en Jean-Pierre Darroussin. Zij zorgen ervoor dat de gesprekken levensecht zijn en de emoties tastbaar. Er had wellicht wat meer in de film gezeten: interessant zijn de korte flashbacks waarin gebeurtenissen uit het leven van Dujardin worden getoond. Ook de relatie tussen het model Magda (Alexia Barlier) en Dupinceau wordt weinig uitgediept. Toch is deze melancholieke verfilming van het autobiografische boek van schilder Henri Cueco wel een aangename film voor een mooie, rustige zomeravond. De eenvoud van de dialogen en de sympathieke personages maken dat deze film precies is wat het pretendeert: een gesprek met de tuinman.

1 recensie voor Dialogue avec mon jardinier

1. MK

Mooie film, twee verschillende levens(lopen) heel mooi neergezet.