Les choristes

Geregisseerd door Christophe Barratier

Een film uit 2004, met François Berléand, Gérard Jugnot, Jean-Baptiste Maunier, Kad Merad, Marie Bunel

Categorie: ,

1948. Clément Mathieu (Gérard Jugnot), een werkloze muziekleraar, krijgt een baan als ambtenaar in een tuchtschool voor minderjarige jongeren. Hij is geschokt door de harde dagelijkse routine van de school en vooral door het extreme en grotendeels nutteloze beleid van directeur Rachin (François Berléand). Mathieu besluit de kinderen op het rechte spoor te brengen door hen kennis te laten maken met de kracht en magie van muziek.

Christophe Barratier’s regiedebuut is een tijdloos verhaal van jeugdjaren – al de wanhoop, het oprechte streven, de gevoelige geheimen en de hilarische streken – zoals ze worden ervaren door een kleurrijke verzameling ontspoorde kinderen die zich proberen te manifesteren in een harde wereld vol regels, overtredingen en straf. In dit emotioneel geladen drama zien we een handjevol zeer getalenteerde kinderen, achter de camera bijgestaan door een briljant kinderkoor onder regie van Bruno Coulais (Crimson Rivers, Himalaya, Microcosmos).

Les choristes vertelt het verhaal van een kostschool voor moeilijk opvoedbare kinderen. De film is een remake van de film La cage aux rossignols uit 1945 en was een internationaal succes. Les choristes werd genomineerd voor 2 Oscars (muziek en beste buitenlandse film) en 8 CĂ©sars (2 gewonnen). De film heeft de Fransen letterlijk weer aan het zingen gekregen.

Het verhaal is eigenlijk een grote flash-back: het begint in het heden, als Pierre Morhange na de begrafenis van zijn moeder bezoek krijgt van een van zijn oude klasgenoten, PĂ©pinot. Die geeft hem het dagboek van hun oude surveillant. Vanaf het moment dat Pierre het dagboek opent, volgt de film het verhaal van de surveillant, ClĂ©ment Mathieu. Deze werkloze muziekleraar accepteert een baantje als surveillant op de kostschool ‘Fond de l’étang’.

Na een lastig begin verkrijgt Clément het respect van het grootste deel van zijn klas. Dan ontspint zich een conflict tussen de directeur van de school, die een ijzeren discipline voorstaat, en Clément, die de leerlingen wat losser wil laten. Hij ziet dat er in enkele leerlingen muzikaal talent schuilt, en geeft de klas muzieklessen in de lesvrije periodes. Het klaskoortje werpt zijn vruchten af: de leerlingen zijn minder lastig, en krijgen er zelfs lol in. Ook Pierre Morhange, die door enkele problemen niet direct aan het koor kon meedoen, blijkt een buitengewoon goede stem te hebben. Als het succes van het koor bekend wordt, stapt de directeur naar voren om de eer op te strijken. Dit alles zorgt ervoor dat het conflict tussen Clément en de directeur uiteindelijk weer oplaait.

De film, die in Frankrijk miljoenen mensen naar de bioscoop trok, staat bol van de muziek. Het bleek dat behalve Engeland ook Frankrijk prachtige jongenskoormuziek heeft. De populariteit van de film vertaalde zich dan ook in het aantal aanmeldingen voor jongenskoren in Frankrijk. Het bijzondere aan de film is dat een deel van de cast uit jonge acteurs bestaat. Ze hadden hiervoor nog geen ervaring als acteurs. Dit heeft hier en daar wel invloed op de acteerprestaties.

Toch is Les choristes een erg goede film. De fantastische muziek en het uitstekende acteren van GĂ©rard Jugnot maken de film tot een bijzondere kijkervaring.

5 recensies voor Les choristes

1. Manuel Rijksen

Het is werkelijk prachtige film! Zo mooi! Echt Vijf sterren waard!

2. ron kuivenhoven

Ik heb deze film op wintersportavond gezien in een zaaltje bij de vvv van Sorlin d’ Arves. Zonder onder titels. Ik was stuk aan het einde. Zoveel kracht als er uit muziek komt wanneer mensen met passie er mee aan de gang gaan. Het veranderde de jongens in gemotiveerde mensen. Waarom zijn er zo weinig Franse films op tv. Ik heb nu diverse films gezien, die een andere cultuur beleving uitstralen dan wij hier met de overheersing van de anglo Amerikaanse cultuur gewend zijn. Het tempo is veel lager, de teksten zijn natuurlijker. Dit is een van de beste films, die ik ooit gezien heb.

3. Fré Metselaar

Een leuke feel good film. Het gezongen werk is er naderhand ingevoegd, dus komt wat slordig over. Jammer.

4. Ingrid